Předškolní vzdělávání
Název obsahu školního vzdělávacího programu:
CESTA DO ZÁHRÁDKY
ŠŤASTNÝCH DĚTÍ
Časový plán : 3 letý
Obsah ŠVP
Byl vytvořen společně pro obě oddělení, je strukturován do šesti integrovaných bloků pod samostatnými názvy, které napovídají o oblasti, kterou budeme naplňovat. Je stanoven i orientační časový plán, který bude respektovat potřeby a možnosti tříd.
Obsah zahrnuje vždy charakteristiku, která je zpravidla popisem období, kam cílený IB zapadá. Dále obsahuje vzdělávací záměry, činnosti, kompetence a tématické části. Po ukončení IB bude následovat hodnocení dle nastavených pravidel / viz. Evaluace /
Obsah TVP
TVP vychází a je v souladu s ŠVP PV. Stanovené kompetence přebíráme do tematických částí a na úrovni TVP je naplňujeme nabídkou činností a následně hodnotíme výstupy. TVP je pracovním dokumentem učitelky, představuje otevřený plán, který pedagog dotváří dle postupu ve vzdělání dětí. Není nutné vždy a za všech podmínek realizovat naplánované aktivity.
Struktura vzdělávacího obsahu ŠVP :
Název ŠVP
Integrovaný blok
Klíčové kompetence
Tématické části
Dílčí cile
Očekávané výstupy
I.integrovaný blok / IB /
KLÍČ, KTERÝ OTEVÍRÁ DĚTSKÁ PŘÁTELSTVÍ
Časový plán : září – červen
charakteristika : tento IB je časově situovaný od září do doby, kdy nově příchozí děti navštěvují MŠ pravidelně, těmto dětem dáme dostatek času k jejich adaptaci a dle délky tohoto období lze se staršími pokročit dále.
záměry : vytvořit novým dětem vhodné prostředí pro adaptaci v MŠ, společně stanovit dohodnutá pravidla našeho soužití, zkušené děti vést k pomoci mladším a umožnit jim vést odpovědnost za některá pravidla, ve kterých již mají svou zkušenost / uklízení hraček na své místo, organizace pitného režimu…/, umožnit dětem dostatečný výběr činností, jež je zajímá a motivuje k tomu, aby se do MŠ těšily, prohlubovat citové vazby ke svým blízkým
činnosti : budeme preferovat spontánní hry dětí, které doplníme nabídkou tvořivých aktivit, jichž se děti mohou nebo nemusí účastnit, budeme hledat takové aktivity, jež vyžadují minimální účast učitelky, aby se mohla věnovat příchozím dětem, činnosti budeme plánovat převážně na školní zahradě, kde se děti seznámí s bezpečnostními pravidly v tomto prostředí, budeme se učit pravidla třídy / sestavovat je /, pravidla komunikativního kruhu, každý den začínat pohlazením, povzbuzením
kompetence :
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí
všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí- přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
v běžných situací komunikuje bez zábran a ostych s dětmi i s dospělým, chápe, že být komunikativní, vstřícné a aktivní je výhodou.
dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
spoluvytváří pravidla společenského soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
tématické části : Už chodím do školky, Můj kamarád ze školky, Moje hračka, Kdo mě doprovází do školky, Moje rodina, Moje vesnice
II. integrovaný blok
KLÍČ, KTERÝ OTEVÍRÁ BRÁNU POZNÁNÍ
Časový plán : říjen – květen
charakteristika: v tomto IB si budeme užívat krás podzimu a těšit se nabídky, které jsou s tímto ročním obdobím spojené, u starších dětí se zaměříme na upevnění dovedností, vědomostí a postojů, u mladších dětí budeme nadále vytvářet pozitivní vztah k MŠ
záměry : budeme si všímat dějů a jevů kolem sebe, rozdílnosti ve světě kolem nás i v nás, budeme se učit pojmenovávat, porovnávat, třídit, povedeme děti k tomu, aby projevovaly zájem nejen o sebe, ale také o druhé, , dále budeme upevňovat dětská přátelství, podporujeme děti ve vzájemné komunikaci a v komunikaci s dospělými, nebát se klást otázky
činnosti : přirozené a zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitosti a změn v přírodě, budeme vycházet ze skutečností, které děti prožívají, navštívíme zahrady, pole se záměrem sběru podzimních plodů, vyzkoušíme si jejich vlastní zpracování, budeme sledovat dění kolem sebe, budeme využívat vlastní smysly, navštívíme obchody s ovocem a zeleninou, provedeme pokusy
kompetence :
ví, že není jedno v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá co se kolem něj děje, chce porozumět věcem, jevům, dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho co dokázalo a zvládlo
problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší a experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti vlastní, originální nápady /, využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
v běžných situací komunikuje bez zábran a ostych s dětmi i s dospělým, chápe, že být komunikativní, vstřícné a aktivní je výhodou.
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává / knížky,encyklopedie, počítač, telefon.../
chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a naopak lhostejnost a nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
tématické části : Vůně jablíček, Koukneme se do zahrad, Kaštánek a jeho kamarádi, Zvířátka kolem nás, Louka, Louka zelená
III. integrovaný blok
KLÍČ, KTERÝ OTEVÍRÁ BRÁNU BEZPEČÍ
Časový plán : listopad – březen
charakteristika : začíná být sychravé a deštivé počasí a je nutné se přiměřeně oblékat, všemi činnostmi a vlastním chováním se podílet na ochraně svého zdraví a bezpečí,
záměry : budeme u dětí pěstovat základní hygienické návyky, spoluvytvářet zdravé a bezpečné prostředí k ochraně zdraví před nebezpečnými vlivy, vytvořit u dětí povědomí o významu aktivního pohybu a zdravé výživy, uvědomovat si, že svým špatným chováním můžeme ohrozit zdraví, bezpečí a pohodu svou i druhých
činnosti : budeme využívat skutečných i uměle vytvořených situací, kde budou děti moci tuto dovednost získat a prohloubit, zařadíme aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku a mravní hodnoty, budeme sledovat výukové programy / kostkáček, bezpečný svět kolem nás /, uskutečníme dopravní soutěž, navštívíme Policii Litomyšl, budeme téměř každodenně procvičovat bezpečné chování v dopravě / vycházky po komunikaci /
kompetence :
chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponožování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování a komunikaci odmítá
učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si
zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno se dobrat k výsledku
odhaduje svoje síly, učí se hodnotit své osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
rozlišuje řešení, která jsou funkční / vedou k cíli / a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi ni mi volit
ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky / řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými.. /
dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na své zdravé a bezpečné okolní prostředí ú přírodní i společenské /
chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a naopak lhostejnost a nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
tématické části . Ve zdravém těle zdravý duch, Bezpečný svět kolem nás, Dopravní prostředky
IV. integrovaný blok
KLÍČ, KTERÝM SE OTEVÍRÁ BRÁNA RADOSTI
Časový plán : prosinec – duben
charakteristika : v tomto IB si budeme tento čas užívat se všemi radostmi, které dětem nabízí a budeme se snažit být vnímaví vůči přáním a tužbám našich přátel a blízkých
záměry : budou nás provázet přípravy a těšení se na Vánoce, Velikonoce, budeme se snažit zabránit stresu spojeném se svátkem sv. Mikuláše, těšit se a současně se aktivně podílet na přípravách na vánoční svátky, budeme vyhledávat a oživovat tradice spojené s tímto obdobím, rozvíjet povědomí o důležitých lidských hodnotách / úcta, obdarovávání, sdílení ../, těšit se z krásných zážitků
činnosti : poslech hudebních nahrávek vážící se k svátkům zimy i jara, budeme poznávat adventní zvyky a tvoření, společně se připravíme na příchod Mikuláše s andělem s čerty, budeme si sdělovat svá přání, upečeme cukroví, připravíme vánoční výzdobu a dárky pro vánoční a jarní jarmark, budeme zpívát koledy a zrealizujeme vánoční posezení s rodinou, seznámíme se s příběhem narození Ježiška, který nám otevře novou cestu za pohádkami
kompetence :
získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a k dalšímu učení
dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky / řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými.. /
samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých
tématické části : Čas splněných dětských přání, Vánoce, Vánoce přicházejí, Bum, bum na vrata, Hody, hody doprovody
V. integrovaný blok
KLÍČ, KTERÝ OTEVÍRÁ BRÁNU VNÍMÁNÍ
Časový plán : leden
charakteristika : krátké dny a dlouhé večery patří pohádkám a pohádkovým bytostem, pohádkové příběhy nám přinášejí naději na vítězství dobra nad zlem, poselství o tom, že se vyplácí být pracovitý, pomáhat druhým, nelhat, nekrást, poslouchat moudré a neotevírat zlým. Celý rok čteme dětem pohádky před spaním i při jiných příležitostech, ale zimní čas nám dává více prostoru k přemýšlení a zkoumání. V tomto celku bude učitelka vycházet především ze zájmu dětí, reagovat na potřeby skupiny i jednotlivců, hledat příběhy, pohádky nebo krajové pověsti, které dětem pomohou upevnit pozitivní morální hodnoty a vztahy mezi nimi
záměry : budeme poznávat lidské vlastnosti, rozlišovat, co je v chování lidí správné a co špatné, učit se hledat příčiny a souvislosti jevů, pátrat po nevyřčených informacích v pohádkách a příbězích, učit se kriticky myslet, rozvíjet fantazii a tvořivost, verbální a neverbální projev, rozvíjet estetické vnímání světa
činnosti : vyprávění, čtení, poslech pohádek a příběhů, dramatické činnosti ( dramatické hry a cvičení ), hra v roli, improvizace, výtvarné, pracovní, hudební činnosti – výroba kostýmů, loutek, divadla, karneval, práce s knihou, nezapomenout si také užívat krás a radovánek zimy ( sáňkování, stavění sněhuláků..)
kompetence :
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích
domlouvá se gesty i slovy
ve skupině se dokáže prosadit, ale podřídit, při společných činnostech se domlouvá spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku
je schopné respektovat druhé, přijímat a uzavírat kompromisy
spolupodílí se na společenských rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se ji
má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
spoluvytváří pravidla společenského soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
tématické části : Karnevalové veselí, Z pohádky do pohádky
VI. integrovaný blok
KLÍČ, KTERÝ OTEVÍRÁ BRÁNU ŠIKOVNOSTI
Časový plán : únor
charakteristika : vést děti ke vnímání předmětů, které je obklopují a vědět, že každá věc má určitou hodnotu a význam, v tomto IB budeme vycházet z praktických dovedností jednotlivců i skupiny
záměry : pěstovat u dětí kladný vztah k lidské práci a úsilí, budeme poznávat lidské profese, vést děti k ochraně životního prostředí, zvyšovat u dětí pracovní dovednosti a projevit dostatečnou míru samostatnosti, zaměřit se na rozvoj všech smyslů, upevňovat pracovní návyky
činnosti : smyslové hry zaměřené na koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku, pracovat s drobnými pomůckami, nástroji i materiálem, využijeme výstav řemesel v muzeu, uskutečníme setkání s tvořivými lidmi, zařadíme konstruktivní činnosti, jednoduché úkony s předměty
kompetence :
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a k dalšímu učení
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
řeší problémy na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně / na základě nápodoby či opakování /, náročnější s pomocí dospělého
chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění
chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem, naopak lhostejnost, pohodlnost a nízká aktivita mají nepříznivé důsledky
tématické části : Předměty kolem nás, Řemesla, Suroviny
ŠVP:
je zpracován v souladu s principy a zásadami RVPPV
platnost tohoto dokumentu je od 1.9.2007
představuje základní pedagogický dokument / vlastní projekt / výchovné a vzdělávací práce
je dokumentem veřejným, zveřejněný na přístupném místě
je ředitel povinen / ŠZ / projednat se zřizovatelem
odpovědnost za jeho vytvoření má ředitel školy / ŠZ /
platnost dokumentu se řídí podle potřeb a možností školy / tříletý /