Roční plán
ROČNÍ PLÁN PRO ŠKOLNÍ ROK 2008 - 2009
Mateřská škola je v tomto roce po zásadnějších opravách - výměna akumulačního topení za plynové, což představuje nejen bezproblémmový chod mš / v minulých letech docházelo k vážným poruchám topení, které měly za následek omezený provoz, / ale přináší i prostorové změny tříd a heren. Zvětšené prostory dětem umožňují bezpečnější pobyt v místnostech a nám přehlednější uspořádání hrových a činnostních koutků. Systematičtější seskupení hraček, jejich maximální dostupnost a množství budou příspívat k spontánním hrám a činnostem, budou podporou dětské volby při hře. I v tomto roce záměrně pokračujeme v ,,hrovém" dnu, který jsme stanovily na pondělí. Důvodem je to, že děti přicházejí po víkendu s mnoha dojmy a prožitky, které je nutné přijímat a dále s nimi pracovat. Téma dle vzdělávacího programu bude postupně v dětech rozvíjeno. Oddělení prostor v přízemí bude nadále plnit funkci tělovýchovného koutku, kde nebudou děti rušeny a pohybové činnosti, tak budou probíhat podle stanovených pravidel přijaté jako pravidlo třídy.
Pro školní rok 2008 - 2009 bylo přijato 50 dětí ve věku od 2,5 do 6 let. 3 děti jsou s odkladem školní docházky. V tomto šk. roce jsme přešli z homogenních tříd na třídy heterogenní. Mohli jsme tak uspokojit rodiče sourozenců, dětí ze stejného místa pobytu, kteří do mš dojíždějí. Věříme, že se nám podaří u dětí starších / u těch co mají vžitý řád umístění do tříd na starší a mladší, / ale také u rodičů překonat problémy s touto změnou. S rodiči byla tato změna v organizaci dne řešena a děti budou formou nejpřirozenější na situaci připravováni. Počítáme i se změnou v uspořádání dne, který bude vymezovat časový prostor pro starší děti, pro jejich vlastní práci s učitelkou.
Personální obsazení zůstává beze změn. Učitelky dobře spolupracují nejen na třídě, ale v celé mš / předávají si výukové materiály, zpracovávají projekty sloužící při vlastní práci, předávají informace ze vzdělávacích seminářů / Ve školním roce 2008 - 2009 budeme pracovat se ŠVP naposledy. Změna byla nutná pouze v případě některých témat a vzdělávacího obsahu, který byl upraven podle potřeb mš pro tento školní rok.
Cíle, které máme vytyčené, jsou smysluplné a pro dětský život mají velký význam / SOCIÁLNÍ OBLAST, TĚLESNÁ OBLAST/. Změna v systému zápisu dětí do ZŠ nás ubezpečil, že rozvíjené dovednosti jsou potřebné a nenahraditelné.
V oblasti tělesné zdatnosti a získávaných tělesných potřeb má mš vhodné podmínky / prostor, pomůcky, organizace dne.../ Stanovení pravidel jsou však v této oblasti nutnosti !!
V oblasti sociálního rozvoje nám přispěje změna v organizaci tříd, kdy vzájemná pomoc, komunikace bude nutná a každodenní. Věříme, že přístup učitelek k dítěti, učitelek k sobě navzájem a beze sporu i přístup k rodičům napomůže k vytvoření těch nejpotřebnějších podmínek pro tuto oblast.
Zájem dětí a rodičů o aktivity nabízené mš budou s malou změnou pokračovat i v letošním roce.
Naše práce s dětmi přináší spoustu krásných a nenahraditelných okamžiků, které nejen dokumentujeme formou ALBUMU, ale v letošním roce bude zveřejněna na webových stránkách. Jsem přesvědčena,že tak budeme prezentovat vlastní práci s dětmi i mezi širokou veřejnost.
ŠKOLNÍ ROK 2009-2010
Mateřská škola dostala novou exteriérovou podobu ve výměně oken, které budou představovat jistou úsporu energie v topném období. V letošním roce bychom chtěli zlepšit pracovní prostředí pedagogů ( nákup nových pracovních stolů a židlí, popřípadě skladných skříní pro pedagogické materiály - plány, momentálně řešíme problém s jejich umístěním a dostupností ). Podle finančních možností plánujeme dovybavit šatny dětí. Zahrada má nový útočiště altán, který převážně v horkých letních dnech a deštivém počasí představuje útočiště pro nás všechny. Nový sportovní prvek na zahradě MŠ by měl podporovat sportovní a tělesnou aktivitu dětí (lanová pyramida).
K září 2009 bylo přijato 14 dětí ve véku od 2,5 do 6 let dle stanovených kritérií, které pro letošní žadatele o místo v MŠ byly po dohodě se zřizovatelem částečně upraveny. Rozdělení dětí do jednotlivých oddělení je ovlivněno nékolika faktory ( sourozenci, děti s trvalým pobytem...)
Na základě dobrých zkušeností učitelek s nově vytvořenými heterogenními třídami budeme takto vytvořeném kolektivu dětí i nadále pracovat. Organizace dne dává prostor i pro samostatnou práci s předškolními dětmi, kdy se s nižším počtem velice dobře pracuje. Režim dne tedy vyhovuje a zůstává nezměněn.
ŠVP je pro práci naší MŠ stěžením dokumentem, který odpovídá podmínkám školy. Cíle, které jsou v něm zahrnuty a na které jsme se v naší práci zaměřili se dařilo naplňovat.Výsledkem jsou získané kompetence pro danou oblast. Pro letošní rok 2009- 2010 bychom chtěli do plánů více zapracovat enviromentální vzdělávání - velice se nám osvědčily poznávací vycházky a výlety do blízkého okolí. Zaměříme se více na třídění odpadů a podle možností i na prospěšné pracovní činnosti v obci ( drobný úklid). Pro oblast ochrany svého zdraví a bezpečí zapracujeme do TVP systematičtéji menší projekt, který by mohl toto téma více prohloubit.
Akce MŠ tvoří neodmyslitelnou součást našeho života v ní. Každý rok hledáme nové nápady a podněty. Zjistili jsme však, že někdy kvantita není to nejlepší řešení a tak pro nový školní rok dáme přednost těm akcím, které se těší oblibě a atraktivnosti. Přípravě všech akcí dáváme i mnoho svého volného času, proto bychom vynaloženou energii chtěli věnovat osvědčenému. Velice nás láká účast na dopravním hřišti ve Vysokém Mýtě. Problém spočívá v dopravě s koly na místo - nicméně se v letošním roce díky projektu o bezpečí pokusíme o realizaci.
Mš má pro tento školní rok 2010-2011 vyvýšenou kapacitu z 50 na 56 dětí, tedy s nejvyšším počtem dětí na třídu 28. I přesto, že limity prostor odpovídají daným vyhláškám, při pohybových aktivitách musíme volit takovou organizaci, aby nebyla ohrožená bezpečnost dětí. Současně fungující dělené svačiny a oběd necháváme v již zaběhnuté organizaci dne. Pro zvýšení bezpečnosti dětí při pobytu venku jsou učitelky odpovědné za uzamykání branky u vchodu do mš.
Organizace dne je vyhovující, je v něm dostatečně věnován čas na přípravu předškoláků. Jejich celková úroveň připravenosti je velice dobře hodnocena ZŠ. Zaměřili jsme se především na rozvíjení hrubé i jemné motoriky/ správné držení tužky a veškerého pracovního náčiní a nářadí /
ŠVP je vyhovující, flexibilní - některým tématům je důležité věnovat větší časový úsek. Postupně chceme přejít k projektové metodě, která bude tvořit základ pro nový ŠVP.
Jednotlivá oddělení si do svých TVP zařadila vlastní menší projekty, které naplňuje ve své vlastní práci. Oddělení Všudybýlků se zaměřilo na bližší soužití s přírodou. Formou vycházek a výletů mohou děti objevovat přírodní svět a přírodní zákonitosti vlastním pozorováním.Postupně děti získávají představu o nutnosti a potřebě přírodu chránit a pečovat o ni.Během školního roku mají mnoho příležitostí k osvojení si těchto zásad.
Oddělení Knoflíčků zaměřuje svůj TVP na zvýšenou ochranu zdraví a bezpečí dětí směřující k naplňování kompetencí. Experimentování, vlastní pozorování, manipulace s předměty, práce s publikacemi a videotechnika mohou dětem co nejvíce přiblížit a přinést informace o bezpečném x nebezpečném světě kolem nás. Velice často využíváme hraných scének a krátkých příběhů /Rotag/ přibližující a varující děti před těmito zápornými jevy.
Celoroční akce mají v životě mateřské školy nezastupitelné místo a dá se říct i svoji pravidelnost. Již k tradičním oslavám a svátkům zařazujeme některé aktivity, jenž přibližují život v mš veřejnosti.
Akce, které směřují k podpoře zdraví dětí, jsou celoročně využívány – solná jeskyně, kurz plavecké přípravy.